2013-02-15
CECED Polska, związek producentów AGD, rozpoczyna ogólnopolską kampanię edukacyjno–informacyjną „Elektroodpady w dobre ręce”. Zaplanowane w ramach kampanii działania skierowane będą do konsumentów, samorządów oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Akcja potrwa od lutego do grudnia 2013 roku.
10 kg na jednego mieszkańca – tyle Polska będzie musiała zebrać zużytych lodówek, świetlówek, czy telefonów już za 8 lat. Taki obowiązek nakłada dyrektywa Unii Europejskiej - WEEE (ang. Waste Electric and Electronic Equipment) z sierpnia 2012 r. Jednak już od 4 lat nie udaje nam się spełnić unijnego wymogu 4 kg, a problem elektroodpadów sukcesywnie rośnie - wraz ze znacznym postępem technicznym, stają się nimi coraz częściej już nie tylko zepsute urządzenia, ale także te przestarzałe czy niemodne. Świadomość Polaków w zakresie recyklingu rośnie, niestety, w dziedzinie elektroodpadów sytuacja nadal jest bardzo zła. Popularne jest oddawanie ich do punktów skupu złomu lub wyrzucanie na wysypiska. Niewielu z nas zdaje sobie również sprawę z tego, że elektroodpady zawierają niebezpieczne substancje chemiczne, takie jak freon, rtęć czy ołów, które, przy niezachowaniu należytej ostrożności, mogą stać się zagrożeniem dla zdrowia ludzi oraz środowiska naturalnego. Odpowiedzią na obecną sytuację jest nowa kampania edukacyjno-informacyjna „Elektroodpady w dobre ręce” realizowana przez CECED Polska.
Podstawowym celem kampanii jest szerzenie wiedzy na temat właściwego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE). Działania będą się koncentrować z jednej strony na podnoszeniu świadomości wśród konsumentów, a z drugiej będą adresowane do uczestników rynku zbiórki i przetwarzania elektroodpadów – gmin, sklepów oraz punktów serwisowych RTV/AGD.
„CECED Polska jako związek producentów AGD od wielu lat poświęca dużo swojego czasu na działania dedykowane kwestiom tzw. elektroodpadów. Dzięki uczestnictwu w tworzeniu prawa na szczeblu europejskim wiemy, przed jakimi wyzwaniami stoi obecnie cała branża zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jednocześnie, obserwując zachowania konsumenckie widzimy ogromną potrzebę edukowania użytkowników tego sprzętu. Dlatego też podjęliśmy decyzję o realizacji trudnego i szerokiego projektu, skierowanego do całego rynku ZSEE, z naciskiem na grupy docelowe wymagające szczególnej uwagi” – podkreśla Wojciech Konecki Dyrektor Generalny CECED Polska.
Kampania „Elektroodpady w dobre ręce” to kontynuacja dotychczasowych działań CECED Polska, ale projekt ma także ambicję zapoczątkowania naprawy całego systemu. Gminy zostaną poddane cyklowi szkoleń o selektywnej zbiórce, punkty serwisowe RTV/AGD będą zachęcane do zbierania elektroodpadów oraz edukowania konsumentów o skutkach oddania zużytego sprzętu do nielegalnych punktów zbiórki. Wszystkie podmioty rynku ZSEE będą również zachęcane do podjęcia wspólnej inicjatywy w postaci stworzenia Kodeksu Dobrych Praktyk.
W ramach akcji edukacyjnej skierowanej do konsumentów zostaną podjęte następujące aktywności: kampania informacyjna w ogólnopolskiej sieci sklepów RTV i AGD (spoty informacyjne, ulotki, standy promocyjne); Fan page na Facebooku z interaktywną grą oraz konkursem z tabletami do wygrania; kampania odsłonowa z przekierowaniem na stronę www projektu (na portalach internetowych, w porównywarce cenowej Ceneo oraz w sklepie internetowym Allegro).
Dla przedstawicieli gmin zorganizowana zostanie konferencja szkoleniowa, podczas której będzie przekazana wiedza z zakresu postępowania z elektroodpadami oraz przedstawione zostaną najlepsze praktyki w tym zakresie. Do nich adresowana będzie również kampania w prasie branżowej oraz działania e-marketingowe.
Z kolei dla punktów serwisowych RTV i AGD, CECED Polska zorganizuje seminaria szkoleniowe, które dotyczyć będą postępowania z ZSEE oraz substancjami niebezpiecznymi w sprzęcie – w tym mało w Polsce znanymi wymogami dotyczącymi tzw. F-gazów.
„Zaproponowane przez nas działania to kropla w morzu potrzeb. Zdajemy sobie sprawę z tego, że budowanie powszechnej świadomości jest zadaniem czasochłonnym, od czegoś jednak trzeba zacząć. Wierzymy,że wielopłaszczyznowa współpraca z podmiotami z różnych dziedzin życia gospodarczego – od producentów, organizacji odzysku poprzez gminy, a na konsumencie skończywszy – pozwoli uzyskać efekt synergii i przyczyni się do powielania dobrych praktyk w interesującym nas obszarze elektroodpadów” – podsumowuje Radosław Maj, koordynator projektu „Elektroodpady w dobre ręce”.
Mapę zbiórki elektroodpadów oraz informacje o grze elektrozombi i konkursie można znaleźć na www.elektrosmieciwsieci.pl oraz na fan pagu kampanii na Facebooku pod adresem:
https://www.facebook.com/pages/Pogromcy-Elektrozombie/
Kampania jest realizowana przez CECED Polska w ramach projektu „Elektroodpady w dobre ręce” – ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna nt. poprawnego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
_____________________________________________________
Kontakt dla mediów:
More PR
Anna Haliżak, annahalizak@more-pr.com
ul. Poborzańska 8 lok. 14, 03-368 Warszawa
tel. (022) 401 73 73, mobile: 607 676 575
Redakcja Archnews informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są
przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich
prywatnymi opiniami. Redakcja Archnews nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
Marta Więckowska
|
|